Kredittkortselskaper var noen av de første til å tilby egne applikasjoner til sine kunder. På denne måten kunne man raskt og enkelt søke om kort, finne igjen PIN-koden sin, men kanskje viktigst av alt man fikk en rask oversikt over forbruk og tilgjengelig kreditt. I dag er det helt utenkelig at man skal gjøre noe som helst uten en smarttelefon og applikasjon, men noen apper har endret våre vaner mer enn andre.
I denne artikkelen skal vi derfor se nærmere på noen ulike applikasjoner som har påvirket måten vi håndterer vår økonomi, samt noen som har gjort det betydelig enklere for privatpersoner å bygge en solid økonomi.
Apper for investering
Noe av det som virkelig endret forbrukermarkedet og hvordan privatpersoner forholdt seg til banker var investerings apper. Nå trengte man ikke lenger forholde seg til meglerbordet hos de største bankene, men kunne raskt og enkelt gjennomføre sine egne handler. Takket være egne apper kunne plutselig en rekke nye mennesker investere, men det utfordret også de eksisterende prisnivåene som lenge hadde preget bransjen.
En av de beste aksje app lanserte fort en rekke spennende muligheter for privatpersoner som tidligere hadde vært forbeholdt de aller rikeste. Nå kunne man ved hjelp av få tastetrykk kjøpe aksjer fra hele verden, følge med på hva andre investorer foretok seg og ikke minst bygge seg en solid investeringsportefølje uten behov for store summer på konto.
Kredittkort på mobilen
Som vi var inne på tidligere har også kredittkort vært tidlig ute med å benytte seg av de mulighetene som smarttelefoner tilbyr. Nå kunne kundene raskt og enkelt gjøre en rekke ting selv som å se sin saldo, hente ut PIN-koder, søke om økt kreditt eller finne siste fakturaer. Dette gjorde at mange store selskaper som American Express Co., SEB, DNB og re:member raskt kom med sine løsninger for denne nye plattformen.
Den revolusjonerende nettbanken
Imidlertid er det lite som kan måle seg med den revolusjonen som nettbanken skulle vise seg å være i Norge. Når de største bankene lanserte en nettbank etterspurte kundene stadig flere løsninger og dette ble startskuddet på en omfattende digitalisering av den norske bankindustrien. I dag er det helt utenkelig at en bank ikke tilbyr både app og nettbank, men det er også like uvanlig at man fysisk besøker en bankfilial.
Mange nordmenn vil med stor sikkerhet være ukjent med hvor sin nærmeste bank befinner seg fysisk, noe som er takket være innovasjon og smart teknologi. Det er derfor en interessant historie at nettbanken først ble introdusert som et testprosjekt der hensikten var å avlaste de tradisjonelle filialene. Bankene skjønte imidlertid raskt at dette var fremtiden og nettbanken hos mange av landets største banker har utviklet seg til å bli svært teknologiske løsninger på rekordtid. I dag kan man gjøre alt fra betaling av regninger og overføring av penger, til investering i aksjer, søke om lån og kontakte kundeservice hos den aktuelle banken gjennom applikasjoner på smarttelefon eller nett. Dette har gjort at banken blir stadig mer digitalisert og en del av vår digitale hverdag.